розробки уроків

Синтетичні лікарські засоби

Місце уроку в календарно-тематичному плануванні: урок в розділі  «Органічні сполуки і здоров'я людини» з темі «Органічні речовини», І семестр, 11 клас, рівень стандарту.
Тема уроку: Синтетичні лікарські засоби (на прикладі аспірину).
Тип уроку: урок-дослідження.
Методичні прийоми: презентація уроку (додаток 1), дослідницька робота, робота в групах, робота з інтерактивною дошкою.
Мета уроку:
-         узагальнити знання учнів з органічної хімії та застосування їх на практиці; сприяти розвитку інтересу до хімічної науки; поглибити знання про органічних речовинах, їх ролі в природі та житті людей; усвідомити значення хімії в різних галузях народного господарства;
-         розвивати пізнавальний інтерес до предмету через реалізацію міжпредметних зв’язків з біологією і валеологією, розвивати логічне мислення, ерудицію, вміння формулювати і висловлювати свої думки, застосовувати свої знання на практиці;
-         виховувати вміння працювати в групах, оцінювати свої можливості і знання учнів; показати значимість хімічних знань для сучасного наукоємного виробництва; виховувати культуру турботи про своє здоров'я.
Обладнання: інтерактивна дошка, інструкції до ліків, стаканчики, піпетки, мірні пробірки, пробірки, ступка з товкачиком, скляна паличка, спиртівка, тримач, лійка, фільтр, інструкційні картки для груп, картки-звіт експертів.
Реактиви: сік апельсиновий, яблучний сік, виноградний сік, вода, 5% розчин йоду, крохмальний клейстер, розчин хлориду феруму(ІІІ), розчин гідроксиду натрію, розчин сульфату купруму(II), етиловий спирт, ацетилсаліцилова кислота (аспірин), парацетамол, анальгін, глюкоза, універсальний індикатор.

Хід уроку

I.                  Организаційний момент (1 хвилина).

Доброго дня! Тема нашого з Вами уроку сьогодні «Синтетичні лікарські засоби». Роботу на уроці будуть оцінювати наші експерти-вчителі.
 Сьогодні ви працюєте в групах, у вас є командир, відповідальний за роботу групи, який в кінці уроку оцінить вашу роботу. (клас ділиться на 5 груп. Призначається командир групи, який оцінює участь кожного в роботі, і в кінці уроку подає відомості вчителю). Перед вами інструктивні картки, які ви заповнюєте в ході уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хвилин).
Ми починаємо з розминки.
У кожної на столі є картки з формулами органічних речовин. Я буду називати клас, до якого належить речовина, а ви повинні будете знайти цю сполуку і вказати її назву.
 (CH3 – CH3, CH2 = CH2, C6H6 , CH4, C2H5OH,  CH3COOH, CH3COO CH3, C6H5OH, C6H12O6, C6H5NH2).

IIІ. Вивчення нового матеріалу.

1.     Формування знань про лікарські речовини (7 хвилин).

Перед вами портрети  знаменитих особистостей та  причина їхньої смерті: (слайд № 1)
чума - Мазаччо, живописець (1401-1428),
лихоманка - Рафаель, живописець (1483-1520), Моцарт, композитор (1756-1791);
туберкульоз - Генріх Гейне, поет (1797-1856), Фредерік Шопен, композитор (1810-1849),
 
тиф - Франц Шуберт, композитор (1797-1828).
Якщо б вони жили в XXI столітті, то їх могли врятувати. А чому цього відбулося в XV-XIX століттях?
Планован
а відповідь: не були відомі ліки, які могли б врятувати їх.
І тема нашого уроку "Лікарські речовини". Як ви думаєте, якої мети ми повинні досягти в ході уроку?
Формулювання мети: з'ясувати класифікацію та значення лікарських речовин. Сформувати розуміння небезпеки при неправильному застосуванні ліків. (Слайд № 2).
Учитель: Що таке ліки і для чого його приймають? (слайд №3)
Планована відповідь: Ліки - речовини, які при введенні в хворий організм завдають найменшу шкоду останньому і викликають найбільші деструктивні зміни у вражаючого чинника.
Учитель: Які етапи проходять речовини, перш ніж потрапляють до аптеки і лікарні?
Планована відповідь:
1. Виготовлення хімічних сполук.
2. Досліди над тваринами.
3. Експерименти над хворими людьми для встановлення доз ліків.
Учитель: Які існують класифікації ліків? (слайд № 4)
Пояснення учителя:
• По лікарським формам, які дозволяють полегшити й оптимізувати прийом ліків
Рідкі
Тверді
Мякі
 Розчини
Порошки
Мазі
 Настоянки
Гранули
Лініменти
 Відвари 
Пігулки
Пасти
 Настойки
Драже
Свічки
Екстракти
Таблетки
Стерильні порошки і пігулки для іинєкцій
 Мікстури
Капсули
 Слизи
Рослинні суміші
• За призначенням (із запропонованих вам інструкцій визначте які бувають призначення ліків)
1. Жарознижуючі.
2. Анестезуючі (знеболюючі).
3. Заспокійливі.
4. Шлунково-кишкові.
5. Серцево-судинні.
6. Антибіотики.

2.                Практична частина (12 хвилин).
Увага! А зараз ви будете в ролі дослідників і за  допомогою експериментів постараєтеся виробити рекомендації щодо вживання лікарських речовин.  (слайд № 5). Всі дії, будь ласка, сфотографуйте для показу фотографій під час звіту.
1 група.
 Постановка експерименту з аскорбіновою кислотою. 
Реактиви та обладнання: сік апельсиновий, сік яблучний, вода, стаканчики, піпетки, 5% розчин йоду, крохмальний клейстер, мірні пробірки.
Вступ: техніка визначення вітаміну С заснована на тому, що молекули аскорбінової кислоти легко окиснюються йодом. Як тільки йод окиснить всю аскорбінову кислоту, наступна крапля, прореагувавши з йодом, забарвить розчин у синій колір. Отже, чим більше крапель йоду потрібно в конкретному досвіді, тим більше вміст вітаміну С.
Завдання. Порівняти вміст вітаміну С в апельсиновому і яблучному соках.
          Хід роботи
1.     Налийте в склянку 0,5 мл апельсинового соку і додайте 5 мл води.
2.     Влийте 1 мл крохмального клейстеру.
3. По краплях додайте 5% розчин йоду до появи стійкого синього забарвлення, не зникаючої 10-15с. Порахуйте кількість витрачених крапель.
4. Проведіть теж саме з яблучним соком.
5. Зробіть висновок про зміст вітаміну С в соках.
Питання для обговорення: 
• чи відомі вам захворювання, що викликані нестачею вітамінів. Перерахуйте їх. 
• Навіщо при простудних захворюваннях лікар прописує рясне пиття у вигляді соків і морсів? (слайд 6)

2 група.
 Постановка експерименту з аспірином.
Реактиви та обладнання: ацетилсаліцилова кислота (аспірин), вода, ступка з товкачиком, скляна паличка, спиртівка, тримач, лійка, фільтр, стаканчики, пробірки, універсальний індикатор.
Введення. У повсякденному житті людина застосовує величезна кількість речовин, і, на жаль, деякі не виконують інструкції, що додаються до лікарських речовин. Прикладом цього може служити запивання морсом деяких ліків. Завдання. Вивчіть перетворення, що відбуваються з ацетилсаліциловою кислотою (аспірином) в процесі розчинення, як ці перетворення позначаться на хімічних властивостях препарату?
Хід роботи
1. Подрібніть таблетку аспірину в ступці і розчиніть у воді (об'єм води 10-15 мл).
2. Перенесіть в пробірку 2-3 мл отриманого розчину.
3. Прокип'ятіть розчин. (Дотримуйте
сь правил техніки безпеки!)
4. Профільтруйте розчин.
5. Визначте реакцію середовища в отриманому розчині.
6. Зробіть висновок.
Питання для обговорення:
• який вплив на шлунок має надлишковий прийом аспірину?
• чому не можна запивати аспірин морсом?
Планована відповідь: аспірин при надмірній дозі може викликати роздратування і запалення слизової оболонки шлунка, тому що при розчиненні у воді аспірин дає кислу реакцію середовища. Якщо запивати його морсом, то кисла реакція середовища тільки посилиться, що негативно позначиться на організмі людини (слайд7).
3 група.
Постановка експерименту з жарознижувальними речовинами. (слайд № 8)
Реактиви та обладнання: ацетилсаліцилова кислота (аспірин), парацетамол, вода, хлорид феруму(III); ступка з товкачиком, скляна паличка, спиртівка, тримач, лійка, фільтр, стаканчики, пробірки.
Введення. У повсякденному житті людина застосовує величезну кількість речовин, і, на жаль, деякі з них - не за призначенням. Прикладом цього може служити використання аспірину як консервуючої добавки.
Ацетилсаліцилова кислота (аспірин) - це складний ефір, утворений оцтової та саліциловою кислотами.
В процесі консервації аспірин довгий час нагрівається в присутності води, крім того, продукти, які консервують, можуть надавати розсолу кислотний характер.Завдання. Вивчіть перетворення, що відбуваються з аспірином у процесі нагрівання і з'ясуйте, як ці перетворення відображаються на хімічних властивостях препарату.
Хід роботи
 1.Подрібніть таблетку аспірину в ступці і розчиніть у воді (об'єм води 10-15 мл).
2. Профільтруйте розчин.
3. Перенесіть в пробірку 2-3 мл отриманого розчину.
4. Прокип'ятіть розчин. (Дотримуйтесь правил техніки безпеки!)
5. Долийте трохи хлориду феруму(III).
6. Зробіть висновок.
7. Визначте, в які ще відомі вам препарати входить до складу фенол (проробіть той самий дослід з парацетамолом; нагрівати розчин не треба)
Питання для обговорення:
• На чому грунтується консервуюча дію аспірину?
• Чи можна використовувати аспірин для консервування продуктів?
Планован
а відповідь: Спочатку учні відмічають наявність карбоксильної групи в аспірин і роблять попередній висновок про те, що консервуючу дію ацетилсаліцилової кислоти пов'язано з тим, що в розчині створюється кислотне середовище, що перешкоджає розмноженню бактерій. Написавши рівняння реакції, вони помічають, що в процесі гідролізу аспірину утворюється фенольне сполучення, яке крім бактерицидної має токсичну дію на організм людини. В результаті вони приходять до висновку, що використання аспірину як консервуючої добавки неприпустимо. Наявність фенольного з'єднання в розчині вони доводять, провівши якісну реакцію з хлоридом феруму(III) (фіолетове забарвлення розчину).
Додаткова  інформація
Згідно з дослідженнями фахівців Оксфордського університету, засно­ваних на аналізі стану здоров'я 25570 пацієнтів, регулярний прийом аспірину скорочує 20-літній ризик розвитку раку легенів — на ЗО % , раку кишківника — на 40 %, раку стравохіда та горла — на 60 %. Вони рекомендують приймати аспірин щодня перед сном, обов'язково запиваючи його молоком.

4 група.
Постановка експерименту з анальгіном (слайд № 9)
Реактиви та обладнання: анальгін, вода, етиловий спирт, ступка, пробірки, тримач для пробірок, спиртівка, сірники, стаканчик, пробірки.
Введення. Важливу роль при прийомі ліків відіграє стан організму.
Завдання. Проведіть розчинення анальгіну в органічних і неорганічних розчинниках.
Хід роботи
1. Подрібніть таблетку анальгіну в ступці і розчиніть у воді (об'єм води 10-15 мл). Профільтруйте отриманий розчин.
2.     Перенесіть в пробірку 2-3 мл отриманого розчину.
3. Прокип'ятіть розчин. (Дотримуйтесь правил техніки безпеки!)
4. Подрібніть
таблетку анальгіну з ступці і розчиніть в спирті
5. Перенесіть в пробірку 2-3 мл отриманого розчину.
6. Прокип'ятіть розчин. (Дотримуйте
сь правил техніки безпеки!)
7. Зробіть висновок.
Питання для обговорення
• Як змінюється дія ліків при вживанні алкоголю.
• Чому при вживанні ліків рекомендують запивати їх водою?
Планована відповідь: Деякі ліки різко посилюють токсичну дію алкоголю, викликаючи тим самим важкі отруєння навіть невеликою кількістю спиртного. Іноді при цьому вони втрачають свою лікувальну дію.

5 група.
 Постановка експерименту з глюкозою (слайд № 10)
Реактиви та обладнання: глюкоза, виноградний сік, гідроксид натрію, сульфату купруму(II), вода, ступка, ложечка, пробірки, тримач для пробірок, спиртівка, сірники.
Введення. Ненормований вуглеводний обмін може привести до захворювання діабетом, яке характеризується підвищеним вмістом глюкози в крові.
Завдання. Визначте наявність глюкози у виноградному соку. До чого може призвести надмірне вживання вуглеводів?
Хід роботи
1.                 Подрібніть таблетку глюкози в ступці і розчиніть у воді (об'єм води 10-15 мл).
2.                 Перенесіть у пробірку 0,5 мл отриманого розчину.
3.                 Додайте 2 мл гідроксиду натрію і 1 мл сульфату купруму(II).
4.                 Відзначте колір отриманого розчину.
5.                 Нагрійте розчин (дотримуйтесь правил техніки безпеки!)
6.                 Виконайте цей дослід з 0.5 мл виноградного соку.
7.                 Зробіть висновок.
Питання для обговорення:
• Навіщо ослабленим людям при тривалій хворобі призначають глюкозу?
Планована відповідь: при розщепленні її виділяється велика кількість енергії.
• Яке лікування прописує лікар людям, хворим на діабет?
Планована відповідь: лікування передбачає введення спеціального гормону - інсуліну, регулює вуглеводний обмін. Раніше його виділяли з підшлункової залози тварин, але у 1953 р. англійський біохімік Фредерік Сенглер визначив хімічну структуру інсуліну. Згодом це призвело до отримання штучного інсуліну, більш дешевого і якісного, ніж раніше.
3.     Звіт груп (10 хвилин).
А тепер давайте подивимося до яких висновків ви прийшли (звіт кожної групи). Всі інші заслухавши виступ групи доповнюють рекомендації щодо застосування ліків.
(Кожна група виробивши рекомендації здає їх експертам, які об'єднують їх в одну презентацію, як підсумок уроку)

IV.           Підведення підсумків уроку (7 хвилин). (Слайд № 11)
Поки працюють експерти ми попрацюємо з дошкою.
1. У реченні вставити пропущені слова або словосполучення.
Ліки - _____________ допомагають перемогти або _____________. Ліки можуть мати _______________ _____________ або походження. Використовуючи __________, необхідно
чітко слідувати рекомендаціям __________ і додається до ліків ___________. При __________ використанні ліки стають ________.
Слова для довідок : запобігти, інструкції, природне, ліки, хвороби, синтетично
го, невірному, хімічні сполуки, отрутою, лікаря.
2. З'єднати призначення і ліки.
Жарознижуюче
нурофен
аспірин
анестезуюче (знзболююче)
анальгін
пенталгін
Заспокійливе
валеріана
новопасит
шлунково-кишечне
мезим
нош– па
серцево-судинне
валидол
нітрогліцерин

3.     Оголошення результатів роботи груп.
Робота груп оцінюється за наступними критеріями:
- відповіді на питання розминки (1 бал);
- правильність виконання експерименту (3 бали);
- дотримання правил безпеки життєдіяльності (1 бал);
- звіт і висновок (4 бали);
- відповіді на додаткові питання (3 бали)
Додатковий бал за відповіді на питання з інтерактивної дошки. Експерти оголошують результати роботи груп.
V.               Домашнє завдання (3 хвилини).
§
 1. Приготуйте доповідь про небезпечні взаємодіях їжі і ліків. (Слайд № 20)
2. Зробіть в домашніх умовах невеликий експеримент.
Покладіть на дві тарілки шматочки хліба, фруктів або інших продуктів. На одній тарілці зволожте продукти водою, а на другій — розчином аспірину. Обидві тарілки на кілька днів поставте в тепле місце.
Опишіть ваші спостереження. Зробіть фотографії.
Зробіть висновок.
Поясніть, чому рекомендують до вази з водою, в якій стоять живі квіти, додати пігулку аспірину.


 Інструктивна картка
1 група

Завдання 1.
Розминка.
Клас сполук
Формула речовини
Назва речовини
Алкени


Алкани


Аміни


Естери


Феноли


Спирти


Карбонові кислоти


Вуглеводи


Арени




Завдання 2.
Хімічний експеримент.
Постановка експерименту з аскорбіновою кислотою. 
Реактиви та обладнання: сік апельсиновий, сік яблучний, вода, стаканчики, піпетки, 5% розчин йоду, крохмальний клейстер, мірні пробірки.
Вступ: техніка визначення вітаміну С заснована на тому, що молекули аскорбінової кислоти легко окиснюються йодом. Як тільки йод окиснить всю аскорбінову кислоту, наступна крапля, прореагувавши з йодом, забарвить розчин у синій колір. Отже, чим більше крапель йоду потрібно в конкретному досвіді, тим більше вміст вітаміну С.
Завдання. Порівняти вміст вітаміну С в апельсиновому і яблучному соках.
          Хід роботи
1.                  Налийте в склянку 0,5 мл апельсинового соку і додайте 5 мл води.
2.                  Влийте 1 мл крохмального клейстеру.
3. По краплях додайте 5% розчин йоду до появи стійкого синього забарвлення, не зникаючої 10-15с. Порахуйте кількість витрачених крапель.
4. Проведіть теж саме з яблучним соком.
5. Зробіть висновок про зміст вітаміну С в соках.
Питання для обговорення: 
• чи відомі вам захворювання, що викликані нестачею вітамінів. Перерахуйте їх. 
• Навіщо при простудних захворюваннях лікар прописує рясне пиття у вигляді соків і морсів?












Інструктивна картка
2 група

Завдання 1.
Розминка.
Клас сполук
Формула речовини
Назва речовини
Алкени


Алкани


Аміни


Естери


Феноли


Спирти


Карбонові кислоти


Вуглеводи


Арени



Завдання 2.
Постановка експерименту з аспірином.
Реактиви та обладнання: ацетилсаліцилова кислота (аспірин), вода, ступка з товкачиком, скляна паличка, спиртівка, тримач, лійка, фільтр, стаканчики, пробірки, універсальний індикатор.
Введення. У повсякденному житті людина застосовує величезна кількість речовин, і, на жаль, деякі не виконують інструкції, що додаються до лікарських речовин. Прикладом цього може служити запивання морсом деяких ліків. Завдання. Вивчіть перетворення, що відбуваються з ацетилсаліциловою кислотою (аспірином) в процесі розчинення, як ці перетворення позначаться на хімічних властивостях препарату?
Хід роботи
1. Подрібніть таблетку аспірину в ступці і розчиніть у воді (об'єм води 10-15 мл).
2. Перенесіть в пробірку 2-3 мл отриманого розчину.
3. Прокип'ятіть розчин. (Дотримуйтесь правил техніки безпеки!)
4. Профільтруйте розчин.
5. Визначте реакцію середовища в отриманому розчині.
6. Зробіть висновок.
Питання для обговорення:
• який вплив на шлунок має надлишковий прийом аспірину?
• чому не можна запивати аспірин морсом?















Інструктивна картка
3 група

Завдання 1.
Розминка.
Клас сполук
Формула речовини
Назва речовини
Алкени


Алкани


Аміни


Естери


Феноли


Спирти


Карбонові кислоти


Вуглеводи


Арени




Завдання 2.
Постановка експерименту з жарознижувальними речовинами. (слайд № 8)
Реактиви та обладнання: ацетилсаліцилова кислота (аспірин), парацетамол, аскарутин, вода, хлорид феруму(III); ступка з товкачиком, скляна паличка, спиртівка, тримач, лійка, фільтр, стаканчики, пробірки.
Введення. У повсякденному житті людина застосовує величезну кількість речовин, і, на жаль, деякі з них - не за призначенням. Прикладом цього може служити використання аспірину як консервуючої добавки.
Ацетилсаліцилова кислота (аспірин) - це складний ефір, утворений оцтової та саліциловою кислотами. В процесі консервації аспірин довгий час нагрівається в присутності води, крім того, продукти, які консервують, можуть надавати розсолу кислотний характер.Завдання. Вивчіть перетворення, що відбуваються з аспірином у процесі нагрівання і з'ясуйте, як ці перетворення відображаються на хімічних властивостях препарату.
Хід роботи
 1.Подрібніть таблетку аспірину в ступці і розчиніть у воді (об'єм води 10-15 мл).
2. Профільтруйте розчин.
3. Перенесіть в пробірку 2-3 мл отриманого розчину.
4. Прокип'ятіть розчин. (Дотримуйтесь правил техніки безпеки!)
5. Долийте трохи хлориду феруму(III).
6. Зробіть висновок.
7. Визначте, в які ще відомі вам препарати входить до складу фенол (проробіть ті самі досліди з аскарутином і парацетамолом; з парацетамолом нагрівати розчин не треба)
Питання для обговорення:
• На чому грунтується консервуюча дію аспірину?
• Чи можна використовувати аспірин для консервування продуктів?
з'єднання в розчині вони доводять, провівши якісну реакцію з хлоридом феруму(III) (фіолетове забарвлення розчину).





Інструктивна картка
4 група

Завдання 1.
Розминка.
Клас сполук
Формула речовини
Назва речовини
Алкени


Алкани


Аміни


Естери


Феноли


Спирти


Карбонові кислоти


Вуглеводи


Арени



Завдання 2.
Постановка експерименту з анальгіном (слайд № 9)
Реактиви та обладнання: анальгін, вода, етиловий спирт, ступка, пробірки, тримач для пробірок, спиртівка, сірники, стаканчик, пробірки.
Введення. Важливу роль при прийомі ліків відіграє стан організму.
Завдання. Проведіть розчинення анальгіну в органічних і неорганічних розчинниках.
Хід роботи
1. Подрібніть таблетку анальгіну в ступці і розчиніть у воді (об'єм води 10-15 мл). Профільтруйте отриманий розчин.
2.                  Перенесіть в пробірку 2-3 мл отриманого розчину.
3. Прокип'ятіть розчин. (Дотримуйтесь правил техніки безпеки!)
4. Подрібніть
таблетку анальгіну з ступці і розчиніть в спирті
5. Перенесіть в пробірку 2-3 мл отриманого розчину.
6. Прокип'ятіть розчин. (Дотримуйтесь правил техніки безпеки!)
7. Зробіть висновок.
Питання для обговорення
• Як змінюється дія ліків при вживанні алкоголю.
• Чому при вживанні ліків рекомендують запивати їх водою?


                                        




Інструктивна картка
5 група

Завдання 1.
Розминка.
Клас сполук
Формула речовини
Назва речовини
Алкени


Алкани


Аміни


Естери


Феноли


Спирти


Карбонові кислоти


Вуглеводи


Арени



Завдання 2.
Постановка експерименту з глюкозою (слайд № 10)
Реактиви та обладнання: глюкоза, виноградний сік, гідроксид натрію, сульфату купруму(II), вода, ступка, ложечка, пробірки, тримач для пробірок, спиртівка, сірники.
Введення. Ненормований вуглеводний обмін може привести до захворювання діабетом, яке характеризується підвищеним вмістом глюкози в крові.
Завдання. Визначте наявність глюкози у виноградному соку. До чого може призвести надмірне вживання вуглеводів?
Хід роботи
1.                  Подрібніть таблетку глюкози в ступці і розчиніть у воді (об'єм води 10-15 мл).
2.                  Перенесіть у пробірку 0,5 мл отриманого розчину.
3.                  Додайте 2 мл гідроксиду натрію і 1 мл сульфату купруму(II).
4.                  Відзначте колір отриманого розчину.
5.                  Нагрійте розчин (дотримуйтесь правил техніки безпеки!)
6.                  Виконайте цей дослід з 0.5 мл виноградного соку.
7.                  Зробіть висновок.
Питання для обговорення:
• Навіщо ослабленим людям при тривалій хворобі призначають глюкозу?
• Яке лікування прописує лікар людям, хворим на діабет?


Картка експерта
№ завдання
Зміст завдання
Відмітка про правильність виконання (+;-)
бали
1.      
(1 бал)
Клас сполук:


-         Алкени

-         Алкани

-         Аміни

-         Естери

-         Феноли

-         Спирти

-         Карбонові кислоти

-         Вуглеводи

-         Арени

2.
(3 бали)
Виконання експерименту:


- подрібнення речовини

- розчинення речовини

- фільтрування розчину

- нагрівання розчину

- дотримання правил бжд

3.
(3 бали)
Звіт групи.


4.
(2 бали)
Висновок групи.


5.
(3 бали)
Відповіді на додаткові питання.




Комментариев нет:

Отправить комментарий